الهیات و ادیان
سید محمد دلبری
چکیده
بررسیونقد کتاب درسی به دلیل جایگاه آن در دستیابی به اهداف نظامهای آموزشی و آتار آن در کیفیتبخشی به محتواهای آموزشی و تربیتی، اهمیت ویژهای دارد. بنابراین ارزیابی این منابع با بهرهمندی از ملاکهای دقیق ضرورت دارد. پژوهش حاضر مبتنی بر شاخصهای علمی، کتاب" روشهای تدریس تعلیمات دینی(هدیههای آسمانی) ، که توسط سازمان ...
بیشتر
بررسیونقد کتاب درسی به دلیل جایگاه آن در دستیابی به اهداف نظامهای آموزشی و آتار آن در کیفیتبخشی به محتواهای آموزشی و تربیتی، اهمیت ویژهای دارد. بنابراین ارزیابی این منابع با بهرهمندی از ملاکهای دقیق ضرورت دارد. پژوهش حاضر مبتنی بر شاخصهای علمی، کتاب" روشهای تدریس تعلیمات دینی(هدیههای آسمانی) ، که توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) برای رشته علوم تربیتی درسال1392منتشر شده را نقد کرده است . شاخصهای منتخب شاملِ شاخص محتوایی، ساختاری، شکلی، زبانی و روشی است. نتایج پژوهش نشان می دهد: این کتاب نقاط قوت محدودی در شاخص های شکلی و زبانی دارد. اما نقاط ضعف بسیارجدی کتاب در همه شاخصهای شکلی، زبانی، محتوایی، ساختاری و روشی کاملا آشکار است. از جمله می توان به عدم روز آمدی داده ها، اشکالات علمی، استنادات نادرست، عدم انسجام محتوا و غیر کاربردی بودن اشاره کرد. فقدان این شاخصها به میزانی است که"علمی و آموزشی بودن " کتاب را رد می نماید. بنابراین این کتاب فاقد اصلیترین ممیزههای کتاب درسی دانشگاهی است.پیشنهاد میشود مبتنی بر شاخصهای کتاب درسی دانشگاهی و برنامه درسی تعلیم و تربیت دینی دوره ابتدایی، برای این درس کتاب جدیدی تالیف شود.